Materiały na suknie ślubną

Niewiele panien młodych ma umiejętność rozpoznawania materiałów, z których szyte są suknie ślubne. To utrudnia im znalezienie tego, czego szukają. Podczas przymiarek opisują co prawda materiały, ale, na przykład, suknia z lejącego się, zwiewnego i cienkiego materiału może być wykonana zarówno z muślinu, jak i tiulu. Zmniejszenie liczby materiałów do tych, które podobają się panience młodej, przyspiesza proces poszukiwania.

Poniżej podajemy opis kilku najpopularniejszych materiałów na suknie ślubne.

ATŁAS

Atłas to gładki, gruby materiał. Zazwyczaj jest miękki i ciężki, ale istnieją również delikatniejsze odmiany. Jest subtelnie błyszczący, z jednej strony posiada perłowy blask, z drugiej jest matowy. Najczęściej stosowany do oszczędnych kształtów, ale dzięki swojej sztywności pozwala na interesujące aranżacje. Niestety, ze względu na swoją wagę, obciąża suknię. Dzięki sztywności doskonale układa się także bez użycia koła.

SATYNA

Satyna to bardziej delikatny rodzaj atłasu. Jest to gładka i miękka tkanina, czasem z dodatkiem elastycznych włókien. Z jednej strony ma połysk, z drugiej jest matowa. Istnieją różne odmiany satyny, cieńsze i grubsze. Cieńsze odmiany często mają podszewkę z bawełny lub wiskozy, aby uniknąć przyklejania się do nóg. Oprócz widocznych fragmentów sukni, satyna sprawdza się także jako podkład pod koronkę, muślin lub żorżetkę, dodając jasności sukni. Doskonale nadaje się do modeli podkreślających kobiecą sylwetkę.

MIKADO

Mikado jest mieszaniną różnych rodzajów jedwabiu. To dość sztywny materiał o charakterystycznej ukośnie prążkowanej fakturze. Jest bardzo odporny na uszkodzenia i przebarwienia. Spotyka się cieńsze, lżejsze odmiany, ale także grubsze i cięższe. Jedwab mikado jest drogim i ekskluzywnym materiałem. Wielu producentów stosuje zatem syntetyczne warianty. Podobnie jak atłas, mikado sprawdza się w klasycznych, stonowanych krojach.

RYPS

Ryps często jest mylony z mikado. Różni się od niego tym, że jest bardziej sztywny, bardziej szeleszczący i zazwyczaj bardziej lśniący. Jednakże jest także lżejszy i znacznie tańszy. Jest to syntetyczna tkanina, która jest bardzo odporna na uszkodzenia i przebarwienia. Zazwyczaj używana jest w klasycznych krojach.

SHANTUNG

Shantung przypomina surowy jedwab pod względem struktury. Posiada charakterystyczne, nieregularne zagrubienia i widoczne, poziome tkane wzory. Zazwyczaj jest błyszczący. Jest cienki, lekki i delikatnie szumi. Jest idealny do tworzenia sukienek o surowych, kanciastych krojach.

TIUL

Tiul to tkanina o siateczkowej fakturze, która jest bardzo przezroczysta. Jest dostępny w wielu wariantach i ma różne zastosowania. Przykładowe rodzaje to: miękki włoski tiul (często używany do spódnic, jest podatny na kształtowanie), elastyczny tiul szermeza (doskonały do bolerek), tiul welonowy (używany do welonów), półsztywny tiul (służy jako warstwa wierzchnia spódnic tiulowych), elastyczny tiul muślinowy (bardziej kryjący, stosowany na welony lub bolerka), sztywny tiul (używany jako spodnia warstwa w spódnicach tiulowych), jedwabny tiul (lejący się, używany w zwiewnych spódnicach). Najcięższym i najsztywniejszym rodzajem tiulu są siatki usztywniające stosowane jako halki pod suknie ślubne. Waga takiej sukni zależy nie tylko od rodzaju tiulu, ale także od liczby warstw, obecności halki z kołem, naszytych koronek i zdobień. Tiul jest najpopularniejszą tkaniną stosowaną przy produkcji sukien ślubnych ze względu na ogromną różnorodność rodzajów. Producenci uwielbiają go także ze względu na łatwość obróbki – nie siepie się i nie trzeba go obszywać.

SZERMEZA

Szermeza występuje w kilku wariantach. Tiul szermeza to miękka, elastyczna siateczkowa tkanina o mniejszej przezroczystości niż większość tiulów. Tkanina dzianinowa szermeza to miękki, przepływowy i delikatnie przezroczysty materiał, w którym górna część jest ziarnista, a dolna mocno błyszcząca, zazwyczaj używana jako podszewka do odzieży. Satyna szermeza to gładki, elastyczny, przepływowy i mocno połyskujący materiał, tradycyjnie stosowany do produkcji halek. W mody ślubnej często wykorzystuje się go jako podpszewkę do lekkich przepływowych fasonów.

KORONKA

Koronka to wyjątkowa forma plecionki o dużej wartości estetycznej. Od wielu lat cieszą się popularnością i są niezmiennie modne. Na rynku dostępne są różne rodzaje koronek, takie jak hiszpańskie, francuskie, koder i gipiura. Koronki doskonale pasują do romantycznych i boho kreacji (włosy można ozdobić wiankiem) lub eleganckich (idealnie komponują się z błyszczącymi dodatkami, takimi jak koraliki, perełki, kryształki). Koronki świetnie prezentują się w połączeniu z praktycznie każdym rodzajem materiału, od tiulu, przez muślin, aż po satynę.

KODER

Koder to specjalny rodzaj koronki, w której wzór, często kwiatowy, jest ozdobiony delikatnym sznureczkiem po zewnętrznych krawędziach. To nadaje całości fakturę i sprawia, że staje się bardziej wyrazisty. Jednak ze względu na obecność sznurka, koronka zyskuje też dodatkową wagę. Koder doskonale nadaje się do wykończania koronkowych spódnic, rękawów i dekoltów, ponieważ można przyciąć koronkę bezpośrednio przy linii sznurka.

GIPIURA

Gipiura to duży, sztywny rodzaj koronki o mocno wypukłej strukturze. Zazwyczaj jest tkana bez podkładu i bywa nazywana koronką wenecką. Jest bardziej surowa w wyglądzie niż inne koronki. Ze względu na brak elastyczności jest głównie używana w miejscach, gdzie nie ma napięcia materiału, na przykład na plecach, piersiach lub luźnej spódnicy. Idealnie sprawdza się w sukniach, które łączą klasyczny styl z oryginalnością.

HAFT NA TIULU

Haft na tiulu często na pierwszy rzut oka przypomina koronkę. Podobnie jak koronka, zazwyczaj zawiera różne wzory kwiatowe. Jednak w przypadku haftu na tiulu, jest to integralna część tkaniny, którą dekoracyjnie wyhaftowano na zewnętrznej warstwie. Hafty zazwyczaj wykonuje się na miękkim i lekko rozciągliwym tiulu, czasami dodając kryształki, koraliki lub cekiny.

ORGANZA

Organza to lekka, delikatna i mocno przezroczysta tkanina. Jest dość sztywna i zazwyczaj ma połysk, ale można też spotkać matowe wersje. Na rynku dostępne są różne rodzaje organzy: cieńsza, grubsza, gładka, plisowana, karbowana i z kreskami. Ze względu na swoją sztywność i lekkość doskonale sprawdza się w falbanach i draperiach, gdzie suknie z jednej strony mają zyskać objętość, a z drugiej strony zachować lekkość i niezmienną formę.

ORGANTYNA

Organtyna to tania alternatywa dla organzy. Jest ona bardziej sztywna i bardziej błyszcząca niż organza. Często jest stosowana w tańszych sukniach zamiast organzy.

ŻORŻETA

Żorżeta jest gładkim, mięsistym materiałem o charakterystycznej chropowatej teksturze. Ma matowy, półprzezroczysty wygląd. Tkanina ta jest nieco sztywniejsza i cięższa od szyfonu czy muślinu. Jest również tańsza od tych dwóch materiałów, dlatego często wybierana jest do ekonomicznych wersji sukienek. Często stosowana jest w lejących fasonach.

SZYFON

Szyfon jest lekkim i delikatnym materiałem o jedwabnym splocie. Przyjemny w dotyku, delikatnie prześwitujący i płynny. Można znaleźć gładkie i falbankowe wersje. Często używany do luźnych i lejących fasonów, na przykład w sukienkach typu grecka.

MUŚLIN

Muślin to tkanina o dużej lekkości i zwiewności, której splot jest dość gęsty. Jest to tkanina elegancka i kosztowna. Jest miękka, lejąca się, delikatna, półprzezroczysta i gładka. Doskonale przylega do ciała, dlatego świetnie sprawdza się w krojach podkreślających kobiece kształty lub otulających brzuszek w ciąży.

JEDWAB

Jedwab jest jednym z najbardziej ekskluzywnych materiałów. Jest niezwykle lekki i po wyprasowaniu pięknie się świeci (zwykle jest matowy przed prasowaniem). Jest miękki, gładki i śliski w dotyku. Można go opisać jako przyjemny, od lekko przezroczystego do półprzezroczystego. Ze względu na wysoką cenę, małą przepuszczalność powietrza oraz trudności w utrzymaniu czystości, naturalny jedwab rzadko jest używany w modzie ślubnej. Zazwyczaj stosuje się syntetyczne zamienniki.

TAFTA

Tafta to cienka, lekka i sztywna tkanina, która szeleści. W zależności od rodzaju może mieć mocny lub delikatny połysk. Niektóre odmiany mogą zmieniać kolor w zależności od kąta światła. Może być gładka lub falbaniowana. Doskonale sprawdza się do draperii, falbanek, zakładek i marszczeń. Pozwala nadać określony kształt lub objętość bez obciążania konstrukcji. Często jest również używana jako podkład pod tiul, co pozwala uzyskać lekką i hałaśliwą wersję księżniczki.

ŻAKARD

Żakard to wysokiej jakości materiał, na którym wzory są wytłoczone, a nie nadrukowane, jak w przypadku typowych tkanin z wzorami. Może mieć różne kolory i zazwyczaj przedstawia motywy roślinne o różnych rozmiarach. W zależności od wytłoczenia może dawać efekt delikatnej urody lub pewności siebie. Doskonale maskuje niedoskonałości sylwetki. Niestety rzadko jest używany ze względu na wysoką cenę i dużą wagę.

KREPA

Krepa jest elastycznym i miękkim materiałem, dość odpornym na zgniecenia. Krepa o splotach płóciennych zazwyczaj jest matowa i ziarnista. Krepa o splocie satynowym ma jedną gładką i lśniącą stronę, a drugą matową. Obie strony są wykorzystywane do szycia sukien. Strona matowa nadaje się do skromniejszych kreacji, podczas gdy lśniąca do odważniejszych. Krepa występuje w wielu różnych odmianach, różniących się między sobą składem i grubością.